پایگاه خبری اراک نیوز

آخرین اخبار اراک

پایگاه خبری اراک نیوز

آخرین اخبار اراک

کمک به سازمان خيريه محک

مهرآوران

فید خوان rss reader

رفع گره کور ترافیک اراک با پارکینگ های عمومی یا فرهنگ ترافیکی


اراک از جمله کلانشهرهایی است که با توجه به رشد شهرنشینی و تمرکز خدمات در هسته مرکزی،همواره با ازدحام جمعیت و ترافیک همراه بوده و بهره گیری از پارکینگ های عمومی و خصوصی نتوانسته آمگونه که باید راهکار مناسب برای کاهش بار ترافیکی باشد.


معضل ترافیک و تراکم بیش از حد تردد وسایل نقلیه به ویژه درهسته مرکزی شهر همواره از چالش های پیش روی تصمیم سازان شهری اراک است و ساخت پارکینگ های طبقاتی تنها تا حدودی قدرت پاسخگویی به این معضل حاد را دارد و به عنوان مسکن مقطعی محسوب می شود.
با توجه به وجود پارکینگ های خصوصی و عمومی در هسته مرکزی کلانشهر اراک، معضل گره کور ترافیکی همچنان پابرجاست و تردد وسایل نقلیه در خیابان های منتهی به مرکز شهر همواره با حجم سنگین ترافیکی همراه است.
از طرفی برخی مسوولان و دست اندرکاران حمل و نقل و ترافیک شهری اراک معتقدند که پارکینگ های موجود در این کلانشهر با ظرفیت خالی روبرو هستند که این مهم باید در اجرای گزینه ساخت پارگینگ های جدید از تصمیم سازان جای تامل باشد.
شهردار کلانشهر اراک معتقد است: استفاده از خودروهای تک سرنشین و توقف های گاه و بی گاه برخی شهروندان در هسته مرکزی شهر یکی از جمله عوامل افزایش ترددهای غیر ضروری در سطح اراک است.
محمد ابراهیم عباسی بیان کرد: افزایش پارکینگ های عمومی به عنوان یکی از اجزای مهم سیستم حمل و نقل شهری قانونمند، وظیفه بستر سازی برای خارج کردن ترافیک ساکن از ترددهای شهری و در نتیجه کاهش حجم تردد را برعهده دارند.
وی ادامه داد: مادامی که فرهنگ تردد شهری نهادینه نشود، ساخت و راه اندازی پارکینگ های طبقاتی و عمومی به دلیل افزایش روز افزون وسایل نقلیه نمی تواند پاسخگوی حجم بالای این میزان وسیله نقلیه باشد و در تصمیم سازی ها باید این دو همتراز هم دیده شوند.
عباسی تصریح کرد: ساخت پارکینگ طبقاتی خاتم واقع در هسته مرکزی شهر در سال گذشته از جمله اقدامات شهرداری برای کمک به بهبود وضعیت روان سازی ترافیک در هسته مرکزی اراک محسوب می شود که هم اینک با نیمی از ظرفیت خود کار می کند.
وی ادامه داد: این پارکینگ ظرفیت جانمایی 582 وسیله نقلیه در محیط بسته و 106 خودرو در فضای باز دارد که احداث آن به عنوان یکی از راهکارهای حل گره کور ترافیکی در هسته مرکزی مد نظر قرار گرفت.
عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت: ایجاد پارکینگ های مکانیزه از جمله راهکارهای مهم در راستای کمک به بهبود وضعیت حمل و نقل و امکان دسترسی بیشتر همه شهروندان به خدمات قابل ارایه در سطح شهر است .
مسعود آبایی بیان کرد: کلانشهر اراک به دلیل توسعه نامتوازن ساختار شهری و بی توجه به نیازسنجی تردد، همواره با چالش تردد پرحجم ترافیکی و کمبود پارکینگ روبه روست .
وی ادامه داد: پارکینگ های مکانیزه به دلیل صرفه جویی در مکان و زمان برای پارک خودرو، می تواند تا حدود زیادی در گره گشایی از مشکلات تصمیم سازان شهری اراک کمک کنند.
وی ادامه داد: جابه جایی آسان سازه های پارکینگ مکانیزه از یک محل به محل دیگر و سرعت عمل بیشتر در جابه جایی خودروها از مزیت های مهم این نوع پارکینگ ها به شمار می رود که می تواند جای خالی پارکینگ های عمومی در سطح شهر اراک را پر کند.
آبایی خاطرنشان کرد: بازخورد ساخت و یا توسعه پارکینک های عمومی و مکانیزه در سطح شهری زمانی مفید است که فرهنگ استفاده از آن فراگیر شود که در حال حاضر طیف بزرگی از مشکل را به خود اختصاص داده است.
به گفته آبایی، امروزه بسیاری از کلانشهر بزرگ کشور به دلیل نبود توجیه اقتصادی و هزینه های سرسام آور ساخت و ساز پارکینگ های طبقاتی، از سامانه پارکینگ های مکانیزه استفاده می کنند.
عضو دیگر شورای اسلامی کلانشهر اراک بیان کرد: شورای اسلامی دوره چهارم کلانشهر اراک با تصویب نامه ای مناسب زمینه ساخت و مشارکت در ایجاد پارکینگ های عمومی و طبقاتی در سطح شهر را بدون دریافت عوارض ساخت، تسهیل کرده است.
غلامعباس آجرلو بیان کرد: این مصوبه در چارچوب پیگیری طرح جامع میدان شهدا و با هدف تامین پارکینگ های مورد نیاز در نقاط مختلف شهر به تصویب رسیده است.
وی ادامه داد: به دلایل مختلفی از جمله نبود فرهنگ سازی مناسب استقبال مناسب از تنها پارکینگ طبقاتی کلانشهر اراک انجام نگرفته است.
آجرلو بیان کرد: طرح پارکینگ طبقاتی واقع در هنرستان قدیم اراک نیز مراحل نهایی کارشناسی را می گذراند و به زودی با انتخاب سرمایه گذار و پیمانکار مربوطه، عملیات اجرایی این پارکینگ کلید می خورد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اراک نیز گفت: استقبال شهروندان از پارکینگ های عمومی چندان اشباع نیست که بحث توسعه و احداث پارکینگ های جدید در دستور کار قرار گیرد.
ابولفضل شالی بیگ افزود: با توجه به تمرکز ترافیک پرحجم در هسته مرکزی شهر اراک، ساخت پارکینگ طبقاتی دیگر در دستور کار شهرداری قرار دارد که با توجه به نبود فرهنگ بهره گیری از این فضاها، امکان ظرفیت خالی پارک خودرو با حجم بالا در این منطقه نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: اهرم قانونی و نظارتی پلیس برای سوق دادن صاحبان خودرو به سوی پارکینگ ها نیز کمرنگ است و پلیس به دلایل مختلفی از جمله کمبود نیرو قادر به اعمال قانون صاحبان خودرو در گوشه و کنار خیابان ها نیست.
به گفته شالی بیگ، استقرار پارکینگ های مکانیزه نیز در حاشیه خیابان ها و مراکز پرتردد توجیه اقتصادی برای سرمایه گذار ندارد.
معاون حمل نقل ترافیک شهرداری اراک بیان کرد: استقرار سامانه های پارکینگ مکانیزه برای سرمایه گذار بخش خصوصی به دلیل تعرفه پایین اجاره و هزینه بالای نگهداری و راه اندازی اولیه توجیه ندارد و این طرح نمی تواند جایگزین مناسبی برای پارکینگ های عمومی باشد.
وی معتقد است: در حال حاضر معتقد به کمبود پارکینگ در سطح شهر نیستیم و باید بیشتر بر ترغیب عمومی و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از پارکینگ عمومی کار شود.
شالی بیگ بیان کرد: مادامی که فرهنگ استفاده از پارکینگ های عمومی نهادینه نشود، پارگینگ های طبقاتی و عمومی موجود سطح شهر اراک با ظرفیت خالی به حیات خود ادامه می دهند و معضل ترافیک پر حجم نیز همچنان به قوت خود باقیست.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اراک ادامه داد: طرح هوشمند سازی پارک های حاشیه ای در سطح کلانشهر اراک نیز در حال اجراست که به نظر می رسد این امر با توجه به دسترسی مطلوبتر به مراکز خدماتی و خرید با استقبال مناسب تری مواجه شود.
وی اظهار کرد: سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری اراک به منظور مشارکت بیشتر در کاهش میزان بار ترافیکی و سوق دادن شهروندان به استفاده از پارکینگ های عمومی، آماده استقرار برنامه ترافیکی محدودکننده به ویژه یک طرفه شدن خیابان های منتهی به مرکز شهر و استفاده از تابلوهای ترافیکی است تا پلیس بتواند با اعمال قانون از پارک خودروها در حاشیه خیابان ها جلوگیری کند.
یک شهروند اراکی معتقد است: باتوجه به استقرار خدمات مختلف در هسته مرکزی شهر هرروز شاهد تردد بی شماری در این منطقه هستیم که برخی از این ترددها با مدت زمان اندکی نیز همراه است.
علیرضا رحمانی بیان کرد: با توجه به اینکه پارکینگ های طبقاتی و عمومی هزینه های نسبتا بالایی دارند اکثر شهروندان ترجیح می دهند تا خودروی خود را در حاشیه خیابان پارک کنند.
وی ادامه داد: تنها پارکینگ طبقانی کلانشهر اراک نیز تا میدان شهدا فاصله دارد و این امر سبب می شود تا رغبت شهروندان برای استفاده از پارکینگ کمرنگ باشد.
یک شهروند دیگر نیز معتقد است: امکان سنجی جغرافیایی ساخت پارکینگ ها در سطح شهر مناسب نیست و مراکز پرتردد به ویژه هسته مرکزی شهر از فراوانی پارکینک برخوردار نیست.
مهدی افضلی افزود: پارکینگ های شخصی و عمومی واقع در هسته مرکزی شهر همواره از استقبال خوبی برخوردار است اما پارکینگ های ایجاد شده توسط شهرداری به واسطه فاصله زیاد و قیمت نامناسب از استقبال چشمگیری برخوردار نیست.
وی ادامه داد: با توجه به تردد خودروهای تک سرنشین که اغلب به دلیل نیاز روزانه و خرید به مرکز شهر مراجعه می کنند، به نظر می رسد ساخت پارکینگ های طبقاتی با هزینه مناسب راهکاری مناسب برای استفاده عمومی از پارکینگ ها باشد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی